What is 108 Kleshas?

What is 108 Kleshas?

2019年6月9日 0 By HOSHI

Shimeji Mushroom, which I had encountered when I went to Bangkok in Thailand. In many places in Bangkok(also in Chang Mai etc) you can see uncountable WAT since Thailand is a representative country of Buddhism. And in many cases you will find this number “108” even on the package of shimeji mushroom.

You might think, “What is Klesha?”. It is Negative Mental State which cause suffering.

 煩悩の数、108。  何故108なの?煩悩ってなんなの?涅槃は煩悩から解放されたのではなく、煩悩に浸ってしまってるように見えるのだけど?など、まだまだ子供な私にはいろんな疑問が浮かんできます。 簡単にいうと人間の6つの感覚(六感)×3(GOOD・NORMAL・BAD)×2(CLEAN/NOT CLEAN)×3(LAST LIFE・CURRENT LIFE・NEXT LIFE)で108になるそうです。 簡単にいうと、視覚なら、「可愛い女の子を見つけて、ああ、あの子をもっと見ていたい、キスしたい」というのが煩悩の例ですね。そして、こういった煩悩から解放されると、人は幸せな人生を送ることができる、というのが仏陀の教えですね。 私にもきっと無理ですね。  

除夜の鐘が新年に向けて、煩悩を忘れるために108回鳴らすように、このシメジは108本食べることによって煩悩から解放されるのかもしれないです。 これが本当なら、シメジはバカ売れですね